Освітня поїздка української делегації до м. Марбург (Німеччина)
(11-14 вересня 2017)
У вересні 2017 року у рамках проекту «Підвищення шансів на отримання освіти для молоді з порушеннями зору» п’ять представників українських неурядових організацій відвідали німецьке місто Марбург. Проект реалізується за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини та Міжнародного освітнього центру м. Дортмунд.
Головна мета поїздки – вивчення німецького досвіду підтримки людей з важкими порушеннями зору на прикладі ресурсного центру Бліста. Бліста – це німецький сучасний ресурсно-освітній центр з більш ніж 100-річним досвідом роботи у сфері надання освітніх та реабілітаційних послуг людям з важкими порушеннями зору. Центр об’єднує школу, базову гімназію, медіа-центр, бібліотеку, друкарню для друку шрифтом Брайля, центр з підготовки навчальних посібників, тифлографіки, реабілітаційний центр і центр ранньої допомоги дітям і батькам, спортивний комплекс і багато іншого. «Ми переконані у тому, що на навчальних семінарах у Марбурзі наші українські партнери отримають важливий імпульс для подальшого розвитку концепції медіа-центру у Харкові, створеного для супроводу студентів з вадами зору», – говорить д-р Астрід Зам, директор IBB Dortmund.
Марбург приємно здивував українську делегацію відразу після прибуття до міста, яке максимально адаптоване для незрячих людей. Наприклад, поручні сходів на вокзалі міста підписані шрифтом Брайля, які вказують шлях і платформу, план розташування центру Бліста має опис шрифтом Брайля, що значно полегшує орієнтацію людей з порушеннями зору і незрячих людей. Також деякі пам’ятки міста представлені у вигляді мініатюрних макетів, які можна подивитися руками.
«Марбург – це неймовірне, надзвичайно дружнє місто для людей з проблемами зору. Ми дуже раді, що з нами поділилися важливою інформацією, яка є в арсеналі столітнього досвіду роботи центру Бліста», – сказала керівник Чорнобильської історичної майстерні Любов Негатіна. «Я ніколи не бачив так багато людей з білою паличкою в одному місці, які вільно, без сторонньої допомоги пересуваються містом», – поділився своїми враженнями Сергій Прокопенко, співзасновник Gwara Media, ініціатор кількох інклюзивних медіа-проектів у Харкові.
Як відрізнити коло від ромба? Що спільного між синусом і сходами, приставленими до стіни? Як визначити кут між двома прямими лініями? Як відбувається запилення квітки? Учасники проекту взяли участь в інклюзивних заняттях з математики, фізики та спорту в гімназії центру Бліста, де за допомогою спеціально розроблених програм і тактильних пристосувань, об’ємних і рельєфних моделей пояснюють складні процеси. Українська делегація відвідала також медіа-центр, консультаційний реабілітаційний центр і бібліотеку для незрячих, в якій зібрано близько 40 тисяч аудіокниг і 10 тисяч книг шрифтом Брайля.
Учасники делегації були у захваті від інформаційних і навчальних матеріалів, представлених у центрі Бліста. «Підхід до навчання незрячих дітей тут дуже цікавий і для нас дещо незвичний. Але атмосфера дуже хороша, умови для навчання створені чудові!» – говорить Андрій Бутенко, директор соціального підприємства «СоцІнтел». Володимир Носков, член Асоціації журналістів України і співробітник «Радіо Свобода» зазначив: «Що мене найбільше приголомшило у центрі Бліста, це пропозиції для професійної реабілітації. Незрячим учням, а також людям, які втратили зір у віці, окрім іншого, пропонують вчитися на IT-фахівця. Це вигідно як IT-кампаніям, так і державі, й самому незрячому».
Завершував освітню поїздку круглий стіл, під час якого обговорювали зміни за останні 40 років у підході до реабілітації і навчання людей з важкими порушеннями зору, трансформації спеціальних навчальних закладів, інклюзії, а також обговорювали питання, які досягнення, побачені в центрі Бліста, можливо застосувати в Україні.